Skip to Content

Dansbandsveckan i Malung

Hade tänkt skriva dagbok varje dag, men det blev inte så därför kommer här en sammanfattning lite i efterhand istället. Dessutom har ju intrycken hunnit sjunka in lite. En sjukt annorlunda och galen upplevelse av dans och dansentusiaster. Riktig festivalstämning men i dansformat. Smile

Onsdag
Efter att ha sovit några ynka minuter "vaknade" jag till vid halv nio. Upptäckte att kylskåpet hade ett hänglås på sig. Shock Marie och jag fick oss ett riktigt gott skratt och undrade om vi var satta på diet.
Kylskåp

Vi klev upp, bäddade ihop och fixade frukost till hela gänget. Sömnbristen berodde dels på stökiga o festsugna grannar och dels på mitt värkande knä som gjorde att jag hade svårt att hitta en sovställning som funkade. P.g.a. sömnbrist och trötthet blev det en riktig slappardag i tältet med våra vänner i boendet men även med våra grannar som också var från Svenstavik med omnejd. De hade med sig en brud som inte verkade helt kurant! Full och bedrövlig och som en igel på alla karlar. Blev hyfsat irriterad när hon dessutom "lånade" min dator utan att fråga. Det var droppen för min del. Lite senare drog hon med sig en av killarna in i husvagnen bredvid för att ha sex! Hjälp! Lite komiskt var det, men samtidigt otroligt tragiskt, för när det inte funkade med honom gick hon ut och skulle ha med sig nästa karl in. Det visade sig sen att hon låg inne på behandlingshem i Mora för sexmissbruk, endast 18 år gammal. Mycket tragiskt kan jag tycka och inte blev det bättre när man hör killarna "skrävla", skratta och driva med henne oxå. Fick iaf senare på kvällen höra att de satt henne i en taxi som skulle köra henne tillbaka till Mora. Skönt! Dagens annorlunda upplevelse.

Jag och Marie åkte in till centrum, där vi träffade Margita en kortis, för att inhandla middagsmat. Väl tillbaka drog vi igång grillen och käkade gott o jag drack ett par cider. En kompis till Håkan hade oxå anlänt och hon åt med oss, bjöd på jordgubbsvin som jag lyckades spilla på den tröja jag tänkt ha på kvällen. Bara att byta om! Väl redo, vid 20-tiden, efter ombyte och sminkning var det dax att bege sig till Orrskogen för kvällens dans.
Dansbrudar

Anlände vid halv nio, efter att ha tagit bilen för att spara mitt knä. Gick och lämnade ifrån oss ryggorna sen tog vi ett varv runt parken. Vi värmde upp med en bugg på bana 5 där San Marino & Linda och Martinez seplade. På bana 1 bjöd Jontez och Kandis upp till dans, där vi oxå svängde våra lurviga i en dans. På väg till bana tre där Titanix och Scotts spelade gick vi förbi bana två där Lasse Stefanz och Anne Nordsi spelade. För mig räckte det att höra Lasse Stefanz i 2 minuter medans vi passerade fiket. Var dock tillbaka där senare under kvällen och dansade med Larsa till Anne Nordsi. På bana 2 bjöd Odd Arne Halaas och Hülpers upp till dans, dit var jag aldrig den här kvällen. Huvuddelen av kvällen tillbringades på bana 3 och detta var nog den klart roligaste, iaf för min del. Fick avnjuta en hel del dans, en del buggande blev det oxå med många dansanta och trevliga kavaljerer, både gamla bekanta men även en del "oskulder". Sista dansen avnjöts med en man från Kungälv som var kvällens riktiga höjdare. Underbart att avsluta kvällen så! Kvällens puliksiffra, åter igen nytt rekord, slutade på 8599.

Vi kom i säng strax efter 02 och jag var så trött att jag skulle slockna nästan direkt, men ack vad jag bedrog mig. In kommer Håkans kompis instolpande fum o dull, trots att det var svart, och ropade efter Håkan. Efter kom två vakter och undrade om hon tillhörde oss... Några minuter senare kom en yngling inspringande i husvagnen. Men alltså, vi trodde nästan vi bodde på Centralstationen och inte kan man gärna slappna av och sova då!! Det tog en stund men till slut hade Håkan lyckats få ut alla ovälkomna gäster ur husvagn och tält. Jamen då började vi ju inse det lustiga i hela situationen och började gapskratta så jag fick kramp i magen. Laughing out loud Var nära att bli utslängda från campingen (c:a 1.5 meter) för störande av ordning. Rolling On The Floor Lyckades iaf till slut somna, nån gång efter 03, av ren utmattning tror jag.

Torsdag
Vaknade vid 08 men låg o drog mig till 09 när jag hörde att Marie började röra på sig. Åter igen, bädda ihop våra prylar och fixa frukost. Den här dagen var vi dock rätt ensamma vid frukostbordet, som dessutom blev rätt sen. De andra var trötta och Larsa risig i kistan efter onsdagen. Solen sken från en klarblå himmel och det var så himla underbart. Efter frukost blev det en uppfriskande dusch och lite kaffe i solen hos våra grannar.
Vid ett-tiden skulle Marie och jag åka in till Grönlandsparken för att se lite uppträdanden. Stefan hängde på vilket var skoj! Kul att han ville umgås med oss "gamla tanter". Smile Vi passerade Apoteket för jag behövde linsvätska (hade spillt ur den ur linsburken på morgonen) och väl vid parken gick vi direkt till öltältet, törstig i värmen.
Grönlandsparken

De var en del olika band som uppträdde den här dagen (bl.a. Larz Kristerz), men den största behållningen och underhållningen stog Drifters för. De klär tydligen alltid ut sig och i år var det sjukhustema. De brukar även alltid klä ut konferencieren, så han fick vara sköterska och bebis. Smile
Drifters 1
Drifters 2

Vi intog middag i tältet och jag åt en jättegod lax. Mätta o belåtna begav vi oss "hemåt" till campingen, där det var relativt lugnt den här eftermiddagen. Några besökare i tältet men det var bara trevligt. Softade lite med våra vänner och vid 19 tog jag en snabb och nu även kall dusch (slut på varmvatten). Fixade oss och vid 19.45 tog vi åter bilen till Orrskogen. På banorna den här kvällen spelade:
Bana 1, Mats Bergmans - Donnez
Bana 2, Drifters - Lars Kristerz
Bana 3, Barbados - Bhonus
Bana 4, Bröderna Lindkvist - Willez
Bana 5, Expanders - Voyage
Första timmen gick jag runt och spanade läget. Dansade sen på bana 3 innan Christer kom och bjöd upp. Men vi begav oss genast till bana 4 och Willez, sedan gick vi runt ett varv och dansade i tur och ordning till Drifters, Expanders och Bhonus. En trevlig timme och kul att prova alla banor utom en. Smile
Fortsatte kvällen på bana 3 förutom en avstickare för en dans till Drifters. Inte riktigt i form den här kvällen men det blev ändå en hel del dans och hyfsat skoj. Fikade, som vanligt, medhavd fika kl 23 på bänkarna mellan bana 4 o 5. Olle och Margita gjorde oss oxå sällskap, trevligt. Kvällens pubilksiffra: 8302.
Hemma och i säng vid 02-tiden. Den här kvällen var det riktigt tyst på campingen men vad hjälpte det när mitt knä värkte som bara den. Sov ingenting alls den här natten, bara vände och vred på mig...

Fredag
Vid halv sju gav jag upp och drog igång datorn för att roa mig tills det började röra på sig. Då hade det regnat i c:a en timme och det började bli blött i kanterna på tältet. Vid nio vaknar Marie, då packar vi ihop våra prylar och börjar packa bilen. Sen fixar vi frukost och Larsa kommer ut och gör oss sällskap. Vid halv elva styrde vid kosan hemåt. Tackar Marie för att hon körde hela vägen hem för jag var nog inte alls i form att kunna koncentrera mig. En lika trevlig hemresa (trots bitvis spöregn) med mycket surr om mest relationer och sex... Shock Wink Hade tänkt sova, men med det blev det inget... surrade och messade... Framme i Åsarna vid kvart i tre. Packade ur bilen, packade upp och la mig på soffan, helt utslagen. Somnade nästan direkt och sov nog närmare tre timmar.

En otroligt rolig och annorlunda upplevelse som jag gärna gör om! Men då med ett mer ljudisolerat boende. Party
Avslutningsvis vill jag tipsa om en låt som Marie gjorde mig uppmärksam på häromdagen och som vi dansade till i onsdags. Smile