Skip to Content

Blogginlägg tillhörande kategorin Resedagbok

SM i Gävle

Anlände till Gävle på torsdag kväll 20.05 med X2000 från Östersund. Ola, Inger, Kaj och Christina mötte mig på tåget. Efter att ha avlämnat bagaget på hotell Scandic CH och fått oss en gångare tog vi en promenad ut på stan för att få oss något i magen.

Park

Vi hamnade på Clarion Hotell Winn (Kaj o Christinas hotell) och jag åt en carpaccio, mycket gott och alldeles lagom. Sedan en promenad tillbaka till hotellet, packade upp lite och sedan snusa kudde. Kom i säng och släckte vid halv ett.

Dansbandsveckan i Malung

Hade tänkt skriva dagbok varje dag, men det blev inte så därför kommer här en sammanfattning lite i efterhand istället. Dessutom har ju intrycken hunnit sjunka in lite. En sjukt annorlunda och galen upplevelse av dans och dansentusiaster. Riktig festivalstämning men i dansformat. Smile

Onsdag
Efter att ha sovit några ynka minuter "vaknade" jag till vid halv nio. Upptäckte att kylskåpet hade ett hänglås på sig. Shock Marie och jag fick oss ett riktigt gott skratt och undrade om vi var satta på diet.
Kylskåp

Oskuldstagande

Första dagen på min nya upplevelse av Dansbandsveckan i Malung.
Marie kom till Åsarna vid 10 och då packade vi bilen och begav oss söderut, via Vemdalsskalet. Där gjorde vi första stoppet, Marie skulle in o surra lite på ICA och vi passade på att köpa en glass. Smile
Resan förflöt på bra med mycket surr o en del skratt. Deeptalk om känslor, relationer och sex hanns oxå med. Wink

Smörtekta trattkantareller

Veckans mattips, v41

Den här veckan blir det nåt enkelt och mycket gott så här på senhösten. Har varit o plockat trattisar i Dalarna i helgen och det är ju så himla gott att smörsteka dem när de är alldeles färska. Går bra att använda till maten eller att bara lägga på en knäckemacka till kvällsmyyys... Mums! Berättar mer om helgen nedan.

Min helg i By

En underbar höstdag <3

Vaknade vid sex imorse av ett underbart o härligt barnskratt. Är det möjligt att få en bättre o mer positiv start på dagen?? Day Dreaming
Klev upp och gick ner till familjen som var i full gång att dra igång dagen. Anders serverade mig lite kaffe, mums! Och Tina laddade för dagens arbete. Strax efter halv sju var huset tomt och jag satte mig i soffan o bara softade tills det var dax för en dusch och frukost.

Resa till By

Vaknade upp till en ny vacker höstmorgon vid halv sju. Lite mörkt var det fortfarande men jag kände mig positiv och förväntansfull att äntligen få se Tinas paradis. För att vara på den säkra sidan (med hot om snö och kyla till helgen) åkte jag och skiftade till alldeles nya vinterdäck innan avfärd.

Hemresa.... och reflektioner

Reveljen gick tidigt på tisdag morgon, 04.50, huvva!! Smile Men det var bara att upp och hoppa, fixa sig och packa ner det sista, kolla att inget var glömt, bege sig ner i receptionen och checka ut. Halv sex åkte vi sju, som åkt tillsammans ner, med taxi till flygplatsen. Där väntade en LÅNG kö för att checka in på flyget. Stod säkert en halvtimme i kö... Worried

En dag på stranden

Den sista dagen i Barcelona ville jag tillbringa med att slappa på stranden. Vid halv elva begav sig jag, Ola, Erik och Ewa-Lena till stadsdelen Barceloneta där den gamla delen av Barcelona, hamnen och stranden ligger. Barcelonas strand är flera kilometer lång med en strandpromenad kantad av massor av små restauranger. Helt fantastiskt att det kan finnas en sandstrand i en så stor stad som Barcelona. En stad som inte kan växa då den begränsas av havet i öster och bergen i väster.

En underbar dag på många sätt

Solen sken från en klarblå himmel när jag vaknade och då kändes det bra att veta att jag bestämt med Erik och Ewa-Lena att tilbringa ett par timmar på stranden. Packade väskan och tog sedan en lång frukost, skönt! Vid elva tog vi bussen ner till piren och letade oss en var sin solstol nära vattnet. Började med ett dopp direkt, varm i vattnet och otroligt härligt! Jag låg o jäste till två och bara njöt, hann med ett dopp till innan jag var tvungen att bege mig till hotellet för en dusch.

Intervjuad av SVT

Förmidagen har vi tillbringat på stan för att se damernas maraton. Isabella Andersson, vårt stora svenska medaljhopp, skulle hejas fram till seger.

Maraton

Gråmulet o fuktigt

Hoppade över att titta på herrarnas 50km gång imorse och det var nog tur det, för jag har hostat halva natten, less på det nu!! Därför inhandlades hostmedicin på lunchen idag, hoppas det blir bättre nu.

Japanskt

Vaknade betydligt piggare idag efter en god natts sömn, den första på länge. Såg fram emot dag 2 av tiokampen, men när vi kommer till arenan får vi, av Erik, veta att Wiberg inte kommer till start pga vätskebrist. En timme senare träffar vi Wibergs sjukgymnast som berättar att han måste åkt på någon form av matförgiftning och att den svenske läkaren satt dropp på honom. Mycket tråkigt!!

Tiokamp

Mångkampen drar igång

Idag har herrarnas Tiokamp dragit igång och för många inom friidrottskretsar är tiokamparna de verkliga atleterna. Smile Sverige har två representanter; Nicklas Wiberg och Daniel Almgren. Nicklas slog svenskt rekord på VM i Berlin förra året, så han är lite av vår stjärna. Efter att ha träffat hans sjukgymnst på invigningen i måndags har jag även tippat honom som vinnare här i EM. Han ska visst vara i bra form.

EM är nu igång

Vaknade vid sex, inte direkt pigg... Sad Insåg inatt att fönstret stått öppet. Inte undra på att det låtit som konserten ägde rum på rummet eller att jag sovit på en autostrada... Blev betydligt tystare när jag stängde och kunde då äntligen somna.

En händelserik dag

Har idag besökt Camp Nou, Zlatans arbetsplats, i c:a 30 graders värme och sol. Camp Nou är en grymt imponerande anläggning. Vi gick utställningstouren och fick se en del av FC Barcelonas historia. Kom bland annat in i omklädningsrum, ut på VIP-läktaren, in i spelargången, ut på planen och upp på presseläktaren. Besöket slutade i shoppen och sedan med en läsk o glass i skuggan.

Jag på Camp Nou Camp Nou

En dag med Gaudi

Efter att åter haft en hostig natt kombinerat med en konsert utanför fönstret (kändes det som) fram till runt två-halv tre, kände jag mig hyfsat pigg när jag klev upp vid sju. Hotellet visade sig ha en riktigt bra frukostbuffé, dock inget höjdarbröd, men en massa annat gott att välja på. Mätt och belåten begav sig jag, Ola, Kjelle och Kurt ut på en, till en börja mulen o regntung, dag i Gaudi's fotspår. Metron tog oss till Lesseps där vi klev och vandrade i backarna upp till Parc Güell. Då var molnen som bortblåsta och solen värmde gott. Svettigt värre!! Pust! =)

Serpentiner i Pyrinéerna

Vaknade vid sex efter att ha hostat till och från halva natten. Halsontan jag haft några mårnar var borta och istället ersatt av täppta bihålor och en tung skalle. Sad Känns inge bra alls! Klev upp vid halv sju och började packa ihop min prylar utan särskilt mycket energi. Efter frukost var det dax att packa in oss alla i bilarna för att åter bege oss till Barcelona. Vi programmerade GPS'en på en ort utanför Barca och att vi skulle undvika motorvägar och jag satte mig vid ratten.

En dag i Andorra

Idag var det sovmorgon, klev upp strax efter halv åtta, ont i halsen. Sad Åt en ok frukostbuffé vid halv nio. Kl 10 var det samling i garaget för avfärd upp i bergen. Första stoppet blev på 1950 m.ö.h. vid Comallempla, ingenting öppet och molnbasen låg under oss. Från Comallempla utgick ett rätt stort liftsystem. På vägen ner igen stannade vi till och tog en del foton på den otroligt vackra vyn!. Vilket landskap!!

Comallempla

Resa Sthlm - Barcelona - Andorra

Reveljen gick kl 05.00 i Segeltorp. Upp o packa ihop alla saker och fixa frukost som jag packade i en liten kylväska och tog med mig. Fick skjuts av bror till Arlanda Express som gick 06.05. På tåget åt jag en drick youghurt och en banan. Väl på Arlanda letade jag upp mina reskamrater som stod och väntade vid incheckningsdisken. Tur att man har kamrater annars hade jag nog fått betala för övervikt. Smile

En dag med barnen i Stockholm

Vaknar upp i en sval källare hos familjen Ödin i Segeltorp. Går ut o ser solen skina från en klarblå himmel, underbart!! Inte blir det sämre av att det redan på morgonen är c:a 25 grader. Smile
Efter frukost packar vi badväska o picknick väska och åker till Mälarhöjdsbadet. Tina lämnar av mig och Elsa och vi solar och badar ett par timmar innan Tina o Ingrid kommer tillsammans med David, som de hämtat på flyget. Barnen badar en sväng o sen lunchar vi god sallad på filten, gott och jättemysigt!! Heart

Tåg till Stockholm, dag 1

Denna resa började med att jag vaknade halv sju av att väckarn ringde, trött... Eftersom det skulle bjudas på frukost på tåget blev det bara en kaffe och skorpa medan jag packade det sista. Blev klar rätt tidigt så jag siktade på att hinna med 9'an som går förbi Centralen. Nästan framme vid hållplatsen kommer bussen och jag inser att jag får ta 1'an istället, men en snäll busschaufför gjorde att jag ändå fick åka med. Laughing out loud

Flatruet med pansiosarna :)

Mitt första inlägg i min resedagbok, blir att berätta om min dagsutflykt från Åsarna till Flatruet tillsammans med PRO Rätan-Åsarna. Smile

Flatruet

Mamsen frågade om jag kunde tänka mig att följa med och då köra min bil (fick betalt för bensinen) och eftersom jag inte åkt den vägen som vuxen tog jag givetvis chansen att uppleva något annat en dag.